BÆREKRAFT I SG SAFETY
2023 - 2024
NØKKELTALL
ANSATTE
52
SYKEFRAVÆR
2,9 %
PERSONSKADER
4
OMSETNING
175 M
KVINNEANDEL
23 %
PRODUSERT SOLENERGI
173100 KWT
AVFALLSSORTERINGSGRAD
65 %
ARBEIDEDE TIMER PER AVVIK
790
CO2-UTSLIPP PER ARBEIDEDE TIME
0,36 KG
«TRYGGHET I FARLIGE OMGIVELSER»
VÅR TILNÆRMING TIL BÆREKRAFT
Bærekraftsmålene er dypt forankret hos SG Safety. Vår visjon «Trygghet i farlige omgivelser» uttrykker vårt mål om å sikre anstendige arbeidsforhold og god helse for mennesker som setter sin lit til utstyret og tjenestene vi leverer. Ettersom bærekraftsmålene våre er sterkt knyttet til vår forretningsdrift har vi valgt å strukturere bærekraftsrapporten etter våre verdier Dyktige, Ydmyke, Pålitelige og Engasjerte.
VÅRE BÆREKRAFTSMÅL
God helse er en grunnleggende forutsetning for menneskers mulighet til å nå sitt fulle potensial og for å bidra til utvikling i samfunnet. Hvordan helsen vår er, påvirkes av miljø, økonomi og sosiale forhold.
SG Safety skal bidra til å sikre liv og helse for mennesker som jobber i utsatte miljøer. Dette gjør vi gjennom produktene vi leverer, opplæringen vi gir, kunnskapen vi deler og tjenestene vi utfører.
Vi skal sikre god helse og livskvalitet for våre egne ansatte, og bidrar til bedre folkehelse gjennom økonomisk støtte til frivillige lag og foreninger.
Dette målet handler om å fremme varig, inkluderende og bærekraftig økonomisk vekst, full sysselsetting og anstendig arbeid for alle.
I samsvar med Åpenhetsloven og OECDs rettledninger om ansvarlig næringsliv, kvalitetssikrer vi leverandørkjeden vår slik at også våre leverandører er med å sikre anstendig arbeid for sine ansatte og sine underleverandører.
Vi ønsker også å skape gode og trygge arbeidsplasser for våre egne ansatte. Alle ansatte i SG Safety har gode arbeidsforhold og konkurransedyktige betingelser.
Bærekraftig forbruk og produksjon handler om å gjøre mer med lavere ressursforbruk. I dag forbruker vi mye mer enn det som er bærekraftig for kloden. For eksempel går en tredjedel av maten som blir produsert til spille uten å bli spist.
Vi jobber for en mest mulig miljøvennlig drift av vår organisasjon. Med utbygging av egen energiproduksjon og andre energireduserende tiltak, gjør vi stadige forbedringer.
Miljø og bærekraft er et av kriteriene vi vurderer når vi tar inn nye produkter. Vi ønsker å være i førersetet innen utfasing av miljøskadelige stoffer, og leter kontinuerlig etter mer miljøvennlige måter å levere og resertifisere utstyr på.
Dette målet handler om å handle umiddelbart for å bekjempe klimaendringene og konsekvensene av dem.
Vi jobber kontinuerlig med å redusere vårt CO2-utslipp, drive vår forretning så miljøvennlig som mulig og tilby produkter og tjenester som påvirker klima og miljø i minst mulig grad.
DYKTIGE
Vi vektlegger dyktighet i måten vi jobber på og skal være en aktør med høy grad av kompetanse innenfor vårt fagområde.
Vi ønsker å dele og opparbeide kompetanse både internt og eksternt.
Vi ønsker å bidra til samarbeid og kompetansedeling i bransjen for øvrig.
DYKTIGHET I SG SAFETY
Kort om oss
SG Safety AS er et privateid, norsk selskap etablert i 1984. I 2024 feiret vi 40-årsjubileum som selskap. I slutten av 2024 var vi 52 ansatte etter å ha økt med 9 nye heltidsstillinger siden 2023. Vi har hovedkontor på Forus i Stavanger og lager- og logistikksenter i Nordmarka på Tau. I tillegg har vi regionansvarlige på Østlandet, i Trøndelag og på Haugalandet.
SG Safety er ledende i Norge innen teknisk beskyttelse av mennesker og verdier. Våre kjerneområder er gassdeteksjon, pusteluft og brannvern. Innenfor disse områdene er vi totalleverandør av produkter, opplæring og vedlikehold.
Bedriftskultur i vekst
Etter sammenslåingen av våre søsterselskap i 2022 har vi opplevd en sterk og jevn vekst i omsetning. I 2023 endte omsetningsveksten opp 30 % fra 2022. Dette forteller oss at sammenslåingen var riktig, og at vi har lykkes med gjennomføringen.
Etter sammenslåingsperioden i 2021 og 2022 har vi nå lagt bak oss våre to første «normalår» som én bedrift. Vi har jobbet mye med konsolidering av systemer og rutiner, samt bygging av felles bedriftskultur. Alle teamene er satt sammen på ny og har ansvarsområder på tvers av tidligere selskapsinndeling.
Interne trivselsundersøkelser bekrefter at vi i stor grad har klart å ivareta trivsel og motivasjon gjennom sammenslåingen.
Omsetningsvekst
2023 og 2024 har vært to år med kraftig omsetningsvekst. Vårt fokus i perioden har derfor vært å rigge bedriften for å tåle økt aktivitet og økt omsetning. Vi har derfor gjort flere andre grep, som påbygg, økt bemanning og tydeligere fordeling av roller og oppgaver.
Etablering Trondheim
I 2024 fikk vår regionavdeling i Trondheim faste lokaler med lokalt varelager. Her har vi per i dag en regionansvarlig og en tekniker fast stasjonert.
Påbygg av hovedkontor på Forus
Etter at vi ved inngangen av 2022 utvidet vår lagerkapasitet med et 3000 m² nybygg på Tau, sto kontorlokalene på Forus for tur i 2023. Allerede ved bygging av vårt hovedkontor i 2006 ble det planlagt at bygget skulle prosjekteres for å kunne tåle påbygging av 2 ekstra etasjer.
Omsetningsveksten de senere år har medført behov for flere ansatte, og flere kontorplasser. For å gi rom til fremtidig vekst, ble påbygging gjennomført i 2023. Byggeperioden tok 16 måneder og ble ferdigstilt ved inngangen til 2024. Dette har gitt oss 19 nye kontorplasser, nytt videostudio og 5 nye møterom.
Energieffektive bygg
Gjennom byggeprosessen har det vært et mål å fortsette arbeidet med å bygge miljøvennlige og energieffektive bygg. For å nå dette, har vi tatt flere viktige valg.
Bygget har fjernvarme levert fra Forus gjenvinningsstasjon. Restvarmen fra avfallsforbrenning utnyttes til oppvarming av bygget. Vi har også installert smart energistyring som sikrer at energiforbruket nedjusteres i soner og på tidspunkter hvor det ikke er mennesker i bygget.
På taket i 4. etasje har vi installert solceller. På grunn av plassbegrensning er dette anlegget mindre enn det vi har på Tau, men det bidrar likevel godt til å dekke vårt energibehov og til å levere grønn energi inn til strømnettet. Les mer om dette under energiforbruk.
Grønt fokus
Taket rundt 3. etasje er dekket med blomstrende sedum. Grønne tak er ikke bare estetisk pent. Dekket bidrar også til å fordrøye vannet slik at en unngår problemer med overvann ved store nedbørsmengder, som er et økende problem i byområder. Sedumplantene bidrar også til pollinering og biodiversitet.
Sist, men ikke minst, har vi også valgt å ha 2 bikuber utplassert på taket. Bikubene produserer årlig 10-20 kilo honning som vi tapper på glass og deler ut til kunder og kontakter. Bieprosjektet gjøres i samarbeid med PlanBi, som har høyt fokus på å sikre biodiversitet og bidra til kunnskap om biologisk mangfold.
Vårt hovedmål med bieprosjektet er å skape engasjement rundt bærekraft både internt og eksternt, noe vi ser at fungerer godt. Ansatte viser engasjement for prosjektet. Når vi bruker bien som anledning til å snakke om bærekraft, skaper vi positivt engasjement eksternt.
Biene gir derfor en dobbelt positiv effekt. Prosjektet er i seg selv positivt for biodiversitet og pollinering. I tillegg bidrar det til å skape positivitet og engasjement rundt andre bærekraftsprosjekter.
Kvinneandel
SG Safety er opptatt av likestilling, og ønsker en kjønnsbalanse i selskapet. Vi har gjennom flere år økt andelen kvinnelige ansatte, og denne andelen holder seg nå stabil fra forrige periode. Vi har nå 23 % kvinnelige ansatte i bedriften.
Vi har en stor, teknisk avdeling hvor det har vært vanskelig å rekruttere kvalifiserte, kvinnelige ansatte. Dette er hovedgrunnen til den lave kvinneandelen. I øvrige avdelinger er kjønnsbalansen god.
Ledergruppen består per nå av 1 kvinne og 5 menn. Alle ledere har blitt rekruttert internt, og kjønn har ikke vært et særskilt kriterie for rekruttering til lederroller.
Tiltak for inkluderende rekruttering
SG Safety jobber også for å bidra til et mer inkluderende arbeidsliv og få flere unge ut i arbeidslivet. Ved utgangen av 2022 var 13,5 % av våre ansatte under 30 år (svak økning), 57 % var mellom 30-50 år (liten nedgang), og 29 % var over 50 år (økning). Ettersom vi har få ansatte som slutter, er det naturlig at andelen over 50 øker. Noe av økningen skyldes også nyansettelser av personer over 60.
Vi gjør flere ulike tiltak for å rekruttere unge og andre som trenger hjelp til å komme inn i arbeidslivet.
I 2022 ble vi godkjent lærebedrift innen fagene «service og administrasjon» og «salgsfaget». I august 2023 startet vår første lærling hos oss i markedsavdelingen. Lærlingen skal etter planen ta fagbrev våren 2025, og vi håper på sikt å kunne ta inn flere lærlinger innen relevante fagområder for oss.
I 2023 og 2024 gjorde vi 2 faste ansettelser med utgangspunkt i å rekruttere personer som av ulike grunner sto utenfor arbeidslivet. I disse prosjektene har vi samarbeidet med NAV.
Som følge av økt pågang, har vi også gjort midlertidige prosjektansettelser av personer som står utenfor arbeidslivet. Selv om vi ikke alltid har mulighet til å gi fast ansettelse, håper vi at dette kan gi verdifull erfaring som kan kvalifisere dem til andre jobber.
Ledelsesfilosofi
«Å skape gode arbeidsplasser for mennesker som vil» er en del av ledelsesfilosofien i SG Safety. At noen av våre rekrutteringsprosesser skjer gjennom andre kanaler enn tradisjonell Finn-annonsering, er ikke bare et viktig samfunnsbidrag, men har også vist seg å være en god ansettelsestrategi. Gjennom årene har dette bidratt til å bygge sterke SG Safety-ambassadører. Flere tidligere nyansatte, som i utgangspunktet hadde falt ut av skolegang eller arbeidsliv, er i dag viktige nøkkelansatte i selskapet.
Uvikling av ansatte
Menneskene som jobber hos oss er vår viktigste ressurs. For å sikre at vi er i kontinuerlig utvikling har vi satt som mål at 2 % av arbeidstiden skal brukes til egen opplæring. Dette innebærer intern og ekstern opplæring, samt produktopplæring hos våre leverandører. Alle ansatte har en kompetansematrise med varsling når sertifiseringer og kurs skal fornyes.
Ansatte har også tilgang til en elektronisk læreplattform med et bredt utvalg av digitale kurs. Hver ansatt får utarbeidet sin personlige kursplan med kurs som er tilrettelagt stilling og behov.
Lederutvikling
Etter fire tiår med kontinuerlig vekst er SG Safety nå i en brekningsfase når det kommer til bedriftsstørrelse og struktur. Vi har gått fra å være en liten organisasjon hvor "alle var involvert i alt" til å ha en tydeligere organisasjonsstruktur hvor mellomleder-leddet spiller en viktigere rolle.
I 2022 startet vi opp et lederutviklingsprogram med månedlige samlinger og ekstern kursholder. Disse samlingene har vi videreført i 2023 og 2024. Hver uke har vi ledermøter hvor vi fokuserer på drift og lederutvikling annenhver gang. Målet er å videreutvikle våre ledere. Ved klimaundersøkelse i 2024 scoret vi 4,9 av 6 på ledelse. Dette er 0,3 poeng bedring fra forrige måling. Målet er å score minimum 5 av 6 på dette området.
Ekstern kunnskapsdeling
SG Safety er en nisjebedrift med spisskompetanse innenfor sine områder. Denne kunnskapen ønsker vi å dele, fordi vi mener kunnskap om beskyttelse er nøkkelen til et trygt og sikkert arbeidsmiljø for alle arbeidstakere.
Gjennom fagdager, nyhetsbrev, webinarer, nettmøter og foredrag på fagkonferanser ønsker vi å spre kunnskap om teknisk beskyttelse av mennesker og verdier innen gass, pust og brann. Svært mange ulykker kunne vært unngått med litt mer kunnskap i forkant. Flere av webinarene ligger åpent på YouTube slik at kunder og andre også kan se dem i etterkant.
Temaene på webinarer i 2023-2024 har vært:
• Verneutstyr ved sveising
• Trykkluft som pusteluft
• Gassmåling
• Kvarts og steinstøv
• Kvikksølv
Kunnskapsdeling i bransjen
Vi ønsker å bidra til utviklingen av bransjen vår gjennom bransjeforeninger og bidrag i arbeidsgrupper innen våre fagområder.
Vi er medlem følgende foreninger:
YDMYKE
Vi er ydmyke overfor vår visjon om å skape trygghet i farlige omgivelser.
Vi er ydmyke overfor våre kunder og søker alltid å skape kundeopplevelser over forventning.
Vi har en ydmyk tilnærming til våre mål, og ønsker å drive kontinuerlig forbedringsarbeid.
YDMYKHET I SG SAFETY
Kontinuerlig forbedring
Vi er opptatt av å hele tiden være i utvikling. Gjennom vårt avvikssystem rapporterer vi om uønskede hendelser, forbedringsforslag og kundeklager. I 2023-2024 registrerte vi flere avvik per arbeidede time. I 2022 oppnådde vi nesten vårt mål på 1000 arbeidstimer i snitt uten avvik, mens vi i 2023-2024 jobbet i snitt 790 timer uten avvik. Vi registrerte 2,4 forbedringer per ansatt, noe som er under målet om 4 per ansatt. Gjennom hele året kjører vi holdningskampanjer for å øke registrering av avvik og forbedringsforslag. En høy grad av rapportering gir oss bedre data til å lese trender og jobbe målrettet med forbedring.
Personskader
I løpet av perioden har vi hatt 4 avvik med personskader. En av skadene knytter seg til høyt trykk og håndtering av brannslukkemidler. En skade knyttet seg til belastningsskade under tungt arbeid. En skade var stikkskade i forbindelse med verkstedsarbeid. Den siste skaden knyttet seg til ribbeinsbrudd i forbindelse med fall på isen. Vi har utarbeidet gode prosedyrer og forebyggende tiltak for å redusere muligheten for at slike hendelser skal skje igjen
Sykefravær
SG Safety sitt sykefravær har gjennom årene vært lavt. Etter noen år med høyere fravær grunnet covid og langtidsfravær er vi nå tilbake til normalen. Sykefraværet endte i perioden 2023-2024 på 2,9 %. Vi jobber systematisk for å holde sykefraværet nede, og har fokus på tett oppfølging og tilrettelegging for sykemeldte. Vi gjennomfører jevnlige vernerunder for å påse at arbeidsforholdene er tilrettelagt og skjermet for unødig risiko
Avfallshåndtering
Andelen restavfall hos SG Safety utgjorde i perioden 7,81 tonn. Økningen av mengde restavfall kan tilskrives økt aktivitet. Vi er opptatt av å forbedre materialgjenvinning og å redusere restavfall til energigjenvinning. For å sikre høyest mulig grad av gjenvinning jobber vi med følgende samarbeidspartnere for avfallshåndtering:
I 2023-2024 oppnådde vi en avfallssorteringsgrad på 64%. Vårt mål videre er å øke denne til over 80%. Som et ledd i å redusere avfall, gjenbruker vi så mye emballasje som mulig i vårt logistikksenter. Vi gjenbruker esker, papp og støtdempende materiale til flere sendinger.
I 2024 inngikk vi samarbeid med Støtteforeningen for kreftrammede om innsamling av all pant på bygget. Panten samles inn gjennom prosjektet SuperSelma, og brukes til å skape lysglimt for kreftrammede barn i hele landet.
Produksjon av strøm
Under påbyggingen av vårt hovedkontor på Forus i 2023 fikk vi installert et XX kWh solcellepanel på taket. Etter utvidelsen av eksisterende solcelleanlegg på Tau i 2022 til 300 kWh, har vi nå totalt XX kWh solcellekapasitet. De to anleggene produserer strøm tilsvarende omlag 59 % av eget energiforbruk fra byggene. Denne produksjonen kan imidlertid ikke trekkes direkte fra forbruk i energiregnskapet.
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) anbefaler å bruke en CO₂-ekvivalent på 401 gram per kilowattime (g/kWh) for å beregne den positive klimaeffekten av egenprodusert solenergi som mates inn på strømnettet. Denne verdien representerer utslippsfaktoren for marginal strømproduksjon i det nordiske kraftmarkedet, som ofte er basert på fossil energi med høyere utslipp. Ved å mate egenprodusert solenergi inn på nettet, reduseres behovet for denne marginale produksjonen, noe som gir en tilsvarende reduksjon i CO₂-utslipp.
Denne anbefalingen er dokumentert i NVEs publikasjon "Veileder for energiberegninger ved småkraftverk", hvor 401 g/kWh er angitt som utslippsfaktor for marginal strømproduksjon. Denne veilederen gir retningslinjer for hvordan man skal beregne energiproduksjon og tilhørende utslipp for småkraftverk, inkludert solenergi.
Drivstoff
Generelt kan vi si at vi har økt aktiviteten med ca. 20 % per år. Økningen i aktivitet for serviceteknikere ute på veien har ført til en økning i bruken av fossilt drivstoff.
I 2023 kjøpte vi vår første elektriske varebil. Bilparken til SG Safety består i dag av Euro 7 dieselbiler og en elektrisk varebil. Vi har installert elbilladere både på Forus og på Tau, og har planer om videre utfasing av fossilbiler i årene som kommer.
Energi til oppvarming
Det største energiforbruket er i dag forbundet med bygget på Forus og fjernvarme fra et lokalt avfallsforbrenningsanlegg. Til tross for sistnevnte er dette den mest miljøvennlige løsningen i dag.
Under byggeperioden så vi et forhøyet forbruk av fjernvarme ettersom bygget ikke var tett mot etasjene som var under bygging. Etter at bygget ble ferdigstilt, har varmeforbruket stabilisert seg på et normalt, lavt nivå.
Det reduserte strømforbruket i 2024 kan delvis tilskrives større solenergianlegg og at 2023 var en byggeperiode på Forus.
CO2-utslipp
SG Safety rapporterer kvartalsvis på CO2-utslipp, og har et aktivt forhold til miljøpåvirkning og har et ledelsessystem for miljø sertifisert i henhold til ISO 14001:2018. Dette innebærer at vi analyserer miljøaspektene av våre aktiviteter, produkter og tjenester, samt vår miljøpåvirkning sett i et livsløpsperspektiv.
Målet har vært å redusere CO₂-forbruket til 1 kg CO₂ per arbeidede time. Resultatet for 2022 var 1,2 kg CO₂ per time, mens vi i 2023-2024 klarte å redusere dette til 0,36 kg CO₂ per arbeidede time. Denne reduksjonen skyldes i stor grad den positive effekten fra produsert solenergi.
Vi har tidligere hatt utfordringer med å få konsistent informasjon om hvordan vi skal regne CO₂-ekvivalenter i klimaregnskapet, men har i år fått kildekontrollert alle tallene hos Miljødirektoratet, NVE og Lyse.
Den store økningen i flyreiser i 2024 kan tilskrives flere oppdrag for kunder i Afrika.
Når det gjelder solenergi, produserer vi mer enn vi bruker. Den positive effekten fra vår overproduksjon av strøm kan, ifølge NVE, legges til som en positiv effekt i scope 3.
SG Safety anser utvalg av produkter og tjenester som det området hvor vi har størst påvirkningskraft på miljøet. Ved å prioritere mer miljøvennlige produkter og måter å utføre tjenester på, kan vi bidra til mer bærekraftig forretningsdrift, også utenfor egen organisasjon.
Vi tar førersetet for mer miljøvennlig forbruk og for utfasing av farlige stoffer. Brannslukkere og andre fluorholdige produkter vil bli forbudt i Europa i løpet av de kommende årene. Derfor hjelper vi kundene våre med å fase ut fluorholdige brannslukkere til fordel for fluorfrie alternativer.
Utfasing av fluor
Ettersom fluorholdige produkter, inkludert brannskum, i løpet av de kommende årene vil bli forbudt i Europa, hjelper vi våre kunder med utfasing av fluorholdige brannslukkeapparater og har faset inn fluorfrie alternativer.
Produkter med lengre levetid
Vi oppfordrer til å velge produkter for flergangsbruk fremfor engangsbruk. Dette gjelder for eksempel åndedrettsvern. Når det gjelder kontroll av brannapparater, oppfordrer vi til resertifisering i stedet for utskifting. I tilfeller hvor det ikke finnes produkter for flergangsbruk, anbefaler vi å velge de produktene som har lengst holdbarhet. For eksempel, ved å velge fluktmasker med 10 års holdbarhet i stedet for 5 år, kan vi halvere forbruket.
Gjenbruk av pulver
SG Safety sørger for at utskiftet brannskum og pulver fra våre kunder blir avhendet på mest mulig miljøvennlig måte, og i noen tilfeller (spesifikke pulvertyper) gjenbrukt. Ved kassering sørger vi for at pulver blir kildesortert og håndtert på best mulig måte. Vi samarbeider også med treningssentre innenfor brannvern, og lar disse bruke apparatene som skal kasseres.
Digitale kurs
Vi har tilrettelagt for å holde digitale kurs og opplæring for våre kunder i de tilfellene hvor kursene ikke krever fysisk tilstedeværelse. Med digitalt klasserom får deltakerne mulighet til dialog og oppgaveløsning med instruktør og meddeltakere, samtidig som vi reduserer CO2-utslipp knyttet til reisevirksomhet.
PÅLITELIGE
Vi skal være en pålitelig leverandør med tung fagkunnskap.
Våre kunder skal være trygge på at vi holder en høy etisk standard som sikrer anstendige arbeidsforhold i alle ledd.
Vi skal være pålitelige gjennom å sette høye krav til hvordan vi utfører våre arbeidsoppgaver.
PÅLITELIGHET I SG SAFETY
Et av kriteriene ved valg av produkter og tjenester som vi tar inn i vårt sortiment, er at disse skal bidra til bærekraftige forbruks- og produksjonsmønstre.
Ledelsesgjennomgang
Den årlige ledelsens gjennomgang innebærer at vi vurderer aktørens risiko i forhold til leverandørkjeden. Vi stiller spørsmål som: Har det vært noen endringer i lovkrav eller krav fra andre interesseparter? Har markedet eller produktutviklingen endret seg slik at vi må ta nye hensyn til materialer eller transport? Har den globale situasjonen endret seg slik at vi må vurdere påvirkninger utenfra?
Alt dette bidrar til å forme retningslinjer for hvordan vi skal følge opp og evaluere leverandørkjeden fremover.
Vurdering av nye leverandører
Med valg av nye produkter og tjenester dukker det gjerne opp behov for nye leverandører. Her har vi definerte rutiner og evalueringsskjemaer som krever en egenevaluering av leverandørene. Dette berører temaer som HMS, kvalitet, miljø, forretningsetikk og deres forhold til overholdelse av internasjonale konvensjoner og arbeidsmiljølovgivning i produksjonslandene. Her gjøres det som kreves for å avdekke spørsmålene vi har definert i aktsomhetsvurderingene.
Innkjøp og logistikk
Vi har fast definerte kontaktpunkter inn mot leverandørene våre for å sikre god og transparent kommunikasjon. Ved å ha slike definerte roller sikrer vi godt samarbeid på alle nødvendige plan.
Hvordan og hvor ofte kommunikasjon med leverandørene skjer, er fast definert. En årlig gjennomgang av ulike egenskaper ved leverandøren, bestemmer rammene for kommunikasjonen. Størrelse, omfang av leveranser og andre vurderinger legges til grunn for samarbeidet.
Vi registrerer avvik og hendelser innenfor alle områder (kvalitet, HMS, miljø, etikk og menneskerettigheter), og følger regelmessig opp for å sikre best mulig kontroll.
I større kontrakter bruker vi «Kontraktsvilkår for ivaretakelse av grunnleggende menneskerettigheter i leverandørkjeden» fra DFØ.
Kontinuerlig overvåkning og årlig gjennomgang av kritiske leverandører
Vi gjennomfører en årlig gjennomgang av alle kritiske leverandører og evaluerer erfaringer fra året som er gått. Her oppsummerer vi eventuelle avvik og hendelser, og alle kontaktpunktene gir status fra sin erfaring. Her igangsettes gjerne tiltak for å se på forbedringer av leverandørforholdet hvis nødvendig.
Gjennom den årlige evalueringen nomineres også leverandører til leverandørrevisjon.
SG Safety har valgt å knytte seg til en rekke ulike sertifiseringsordninger. Disse kontrollorganene hjelper oss med å dokumentere kvalitetsarbeidet vi gjør, og gir en ekstra trygghet for våre kunder.
ENGASJERTE
Vi ønsker å skape et engasjerende arbeidsmiljø med høy grad av trivsel.
Vi er engasjerte overfor våre kunder og har et genuint ønske om å bidra til å imøtekomme kundens behov.
Vi er engasjerte i verden rundt oss og ønsker å gi tilbake til lokalsamfunnet.
ENGASJEMENT I SG SAFETY
En overordnet målsetning i SG Safety er å skape gode arbeidsplasser for mennesker som ønsker å bidra. Som en kompetansebedrift er menneskene vår viktigste ressurs. Vi er derfor opptatt av å ta godt vare på våre ansatte og skape et godt arbeidsmiljø i tråd med bærekraftsmålene om god helse og anstendige arbeidsforhold.
Helseforsikring
SG Safety har helse- og behandlingsforsikringer for sine ansatte slik at man kommer raskt til behandling før problemer blir for omfattende. Ansatte får også tilbud om inntil 12 fysikalske behandlinger per år gjennom forsikringsavtalen. Avtalen bidrar til å redusere sykefravær og sørge for at ansatte kommer raskere tilbake i jobb ved sykdom.
Trening og aktivitet
SG Safety dekker også treningsutgifter for ansatte. 26 % av de ansatte benytter seg av dette tilbudet.
Sosial trivsel
Vi gjennomfører teambuilding-aktiviteter og sosiale sammenkomster gjennom året. I foregående periode har vi blant annet gjennomført surfekurs, biljard- og shuffleboardkveld, pokerkvelder, frisbeegolf, fotballgolf og ølsmaking på lokalt bryggeri.
I forbindelse med påbygg valgte vi å tilrettelegge for sosiale aktiviteter i 4. etasje. Her har vi både shuffleboard og bordtennisbord. Gjennom året arrangeres flere aktiviteter her for både ansatte og kunder.
Trivsel og engasjement gjennom ledelse
Vi gjennomfører årlige trivselsundersøkelser for å måle engasjement og trivsel i bedriften. Vi har som mål å score minimum 5 av 6 i snitt. I år scoret vi 4,9 i snitt. For å være tett på hver enkelt ansatt skal vi ha 1 utviklingssamtale og 5 oppfølgingssamtaler med hver enkelt ansatt per år.
Engasjere våre kunder
Et uttalt mål hos SG Safety er å skape kundeopplevelser over forventning. Vi gjør mange tiltak og aktiviteter gjennom året for å sikre gode kundeopplevelser. Resultatet av dette måler vi gjennom vår årlige kundetilfredshetsundersøkelse hvor vi har som mål å oppnå minimum 5 av 6 mulige poeng i snitt. I år scoret vi 5,08 i snitt og er godt fornøyde med resultatet. Noen tilbakemeldinger ble rapportert under «Hvordan kan vi bli bedre». Disse ble raskt tatt tak i av våre kundebehandlere for videre oppfølging.
Våre verdier står sterkt både blant ansatte, styre og eiere. Målet om å være engasjerte og skape trygghet i farlige omgivelser strekker seg derfor også utenfor bedriften. Vi har flere faste avtaler for å sikre vårt samfunnsbidrag, samt at vi også gir større gaver til utvalgte prosjekter.
Ansattes hjertesaker og lokalsamfunn
To ganger i året kan ansatte søke støtte til frivillige lag og foreninger som de er engasjerte i. Vi gir også støtte til lokale lag og foreninger på Nord-Jæren og i Strand gjennom støtteannonser og sponsoravtaler. I 2023 og 2024 støttet vi SuperSelma, Asfalt, Frelsesarmeen og Stiftelsen Sykehusbarna.
Årets gave
Hvert år gir vi en større gave til et utvalgt formål. Gaven skal bidra til «teknisk beskyttelse av mennesker og verdier». I 2023 og 2024 gikk årets gave til TV-aksjonen.
Stiftelsen Sykehusbarn
Stiftelsen Sykehusbarn jobber for at barn som er påvirket av egen eller andres alvorlige sykdom skal ha gode opplevelser fylt med glede, smil og latter under behandlingsperioden. Sykehusbarn jobber ikke direkte med å redde liv. Stiftelsen Sykehusbarn gjennomfører prosjekter og arrangementer ute på sykehusene og i andre omgivelser for barn, deres familier og venner. Målsettingen for alt stiftelsen gjør er for å bedre forholdene for barna, spre glede, oppmuntring og skape gode opplevelser i hverdagen som barna ønsker å huske.
Gatemagasinet Asfalt
Stiftelsen Gatemagasinet i Rogaland er en sosial entreprenør som gir ut magasinet Asfalt. Magasinet selges på gata av mennesker med ruserfaring og som er i en vanskelig livssituasjon. Målet med Asfalt er å gi inntekt på lovlig vis, men også arbeidsfellesskap og kontakt med samfunnet rundt. Asfalt bidrar til møter mellom mennesker både på salgskontorene og når magasinet skifter eier på gata. Slik skapes dialog og forståelse mellom ulike sosiale grupperinger i samfunnet vårt.
Frelsesarmeen
Gjennom rause og inkluderende møteplasser bidrar Frelsesarmeen til sosialt engasjement, tilhørighet og tro. En sentral del av arbeidet er tjenester og tilbud for mennesker som lever i fattigdom, ensomhet eller rusavhengighet, de som sitter i fengsel, er utsatt for omsorgssvikt eller er ofre for menneskehandel, og de som er psykisk syke, pårørende, arbeidsledige eller arbeidsinnvandrere. Frelsesarmeen har vært med å utvikle FNs bærekraftsmål og er en pådriver for å nå dem.
Kontaktperson for HMS, kvalitet og bærekraft
Steinar Werner Pedersen
Leder HMSK
werner.pedersen@sgsafety.no
+ 47 911 61 151